söndag 18 juli 2010

Skördat!

Vilket underbart ord - att skörda! Maximal njutning av naturen. Att först få njuta av att vara utomhus, att lägga ner lite fysiskt arbete i jorden, peta ner några ynkliga frön i jorden, och därefter få följa den enorma växtkraft som finns i naturen. Just nu njuter jag av massor med vackra och doftande blommor i min trädgård, som rosen Dronningen av Danmark som fick följa med in i ett litet enkelt glas med vatten.

Och igår var en passande dag att ta vara på våra röda vinbär. Klarröd vinbärssaft och vinbärsgelé blev resultatet. Vilken tillfredställande känsla att ställa sina egna gelébrukar i skåpet att plocka fram en mörk och burrig novemberdag. En liten burk sommar. Vad tar ni vara på i sommar?

Annars går dagarna snabbt tycker jag, och vi gör vårt bästa för att ta vara på dem. Badar i lilla barnpoolen, åker ut med båten, träffar släkt och vänner, löser korsord under parasollet i trädgården, äter bär direkt från busken, blir bjuden på pasta och köttbullar i Pluttens lekstuga. Stöttar upp en frilandsgurka, bygger nytt växtstöd till rosen, tittar på när svärfar måla våra utemöbler ;-). Njuter av ett stilla sommarregn.

Fortsätt njut av sommaren! Nästa inlägg kommer när det finns tid :-).

Kram M

10 kommentarer:

Fröken Fräken sa...

Åh så mumsigt! Tyvärr går det inte riktigt att odla något ätbart på min balkong, men jag kanske kan tjuväta hos släktingar som har tomater, gurka, squash, bär och jordgubbar på gång? ;-D

Unknown sa...

Vad härligt med vinbärsskörden. Du förmedlar det bästa med trädgård just nu, med fantastiska bilder!
Ha det gott,
Charlotta

kaos i ett vitt hus sa...

det låter underbart! fortsätt njut!!
kram, ninna

nea i det gula huset sa...

Hej där!
Det låter som att du njuter av sommaren precis som man ska! Det tänkte jag oxå passa på att göra när jag har min semester om inte alls lång tid! :)

Ha det riktigt gott!
Kram Nea

Gårdsromantik sa...

Nu längtar jag till våra vinbär mognar!

Visst är det speciellt med hemodlat :-)

Kram Maud

<Gårdsromantik-ljuvlig-lantromantik-på-nätet

Gårdsromantik sa...

Nu längtar jag till våra vinbär mognar!

Visst är det speciellt med hemodlat :-)

Kram Maud

<Gårdsromantik-ljuvlig-lantromantik-på-nätet

Jord under naglarna sa...

Här skördar jag inte så mycket ännu, men jag såg att vinbären börjar rodna och då ska det i alla fall bli gelé och sylt som jag gör med röda vinbär, hallon och vanilj.

Det är lyxigt att kunna ta till vara på bär och frukter!

Frida sa...

Vilken fin blogg du har, och vad roligt att du har en ny keramikblogg - och att du länkar till min, tusen tack för det! Lycka till med drejandet!
Mvh Frida, FaBkeramik

Systrarna Hjertén sa...

Va´ smarriga dina vinbär ser ut, jag har någon konstig sen sort som knappt börjat rodna ännu!

Mvh
Frida

ida sa...

OJ vad gott. jag älskar din blogg, vill ha ditt liv. ;)
underbart med keramiken också! :)