lördag 13 februari 2010

100% söt

Citronmarängcupcakes i finaste formarna White Lily från Klara färdiga gå

Jag tror jag har hittat det godaste cupcakesreceptet i världshistorien. Citronmarängcupcakes. Citroncupcakes med citronkräm och maräng ovanpå. De allra sötaste cupcakesen i de allra sötaste formarna från Klara färdiga gå. Söt i söt, helt enkelt!

Cupcakes på mitt vackra våningsfat från Veras Antik & Kuriosa

Ikväll blir det nog en och annan sådan goding framför tv:n till Melodifestivalen, och har jag tur (eller självbehärskning) så finns det även kvar någon till Alla Hjärtans Dag... men det kan man inte räkna med i det här hushållet ;-).

Formen Como från Klara färdiga gå

Den består av tre olika lager kan man säga. Bre på ett lager citronkräm ovanpå den färdiggräddade cupcaken och spritsa sedan marängfrostingen ovanpå. Smaskens! Receptet på cupcakesen och marängfrostingen hittar ni här. Och receptet på citronkrämen kommer nedan. Men om man inte orkar göra egen så skulle jag gissa att det blir lika gott med köpt lemoncurd på burk.

Citronkräm

Ingredienser
8 äggulor
2,5 dl socker
citronjuice från 3 citroner
rivet skal från 2 citroner
10 msk smör
1. Blanda alla ingredienser utom smöret i en bunke.
2. Värm över vattenbad under omrörning i ca 7-10 minuter.
3. Ta bunken från värmen och blanda ner smöret i smeten. Rör om tills smöret har smält.
4. Låt svalna i kyl i minst 1 timme.

Låt smaka!

//Testbagare M

10 kommentarer:

Elzie sa...

Vad det såg smarrigt ut. Hade nog inte vågat baka såna, för är man gift med ett kakmonster och dessutom själv har dålig karaktär så blir det oftast inte något kvar, haha.
Hoppas du får en bra kväll.
Kram Elzie

Susanna sa...

Vad kul att du tittade in :) Och tack för din åsikt! Får se hur jag gör. Ska spana lite på färgkartan. Är lite småsugen på lila stol, riktigt ljuslila. Men det beror på vad jag hittar för skinn eller tyg...

Mumsiga cup cakes! Hur i fridens namn bär du dig åt för att få de så fint spritsade? Jag och spritsning är inget som funkar...

Skön kväll!
Kram, Susanna

Hem och Harmoni Marie sa...

Oj oj oj, så gott det såg ut!
Själv har jag precis bakat en kaka men recept kan man ju inte få för många av så jag provar nog dina muffins nästa helg!

Ha det gott, kram Marie

Susanna sa...

Nämen! Se där! Då ska jag kanske testa det istället för de förbaskade spritspåsarna med fina kryss ;)

Jag är också förtjust i vitt, det skulle bli min första möbel i en annan färg ;) Men just i barnrum kan det funka tycker jag...

Måste nog spana in din blogg mer. Tycker du är så bekant på något sätt!??! Men jag får dig inte placerad (skäms).

Kram, Susanna

Miss Goldie sa...

Hej!
Tack för titten i min blogg! Jag har inte heller sett din blogg förr, måste definitivt återkomma imorgon när jag har bättre tid.

Men du frågade om det lilla handfatet. Det är från Temal. Jag bor i Finland, undrar om det kan vara ett finskt märke...
http://www.temal.fi/sve/

Här kommer länken till en broschyr med olika handfat, tyvärr är den på finska. Men vårt tvättfat finns på sidan 3, det finns i olika bredder och djup.
http://www.temal.fi/pdf/Extra_2009_Fi.pdf

Hoppas ni hittar nåt som passar!

Marina sa...

Mmmmmm, låter som något för mig, det där. Kram!

Marita sa...

Åh vad smarrigt det ser ut!! Fina de är!! Tusen tusen tack för receptet!! Dessa måste jag helt klart prova att baka!
kramar, Marita

KIND BY NATURE sa...

Hvor ser de dog bare skønne ud!!! Er lige blevet fast læser af din fine blog!
Kig forbi min blog og deltag i give-awayen, hvis du lyster.

god jul!

obat alami hipertensi sa...

Hello, I enjoy reafing through your post. I like to wrife a little comment to support you

Macam-macam Sakit Mata Yang Wajib Diwaspadai
Khasiat Dan Manfaat Walatra Zedoril 7 Bersih Kanker
Khasiat Dan Manfaat Walatra Bersih Wanita Kapsul
Mengenal Dengan Baik Fungsi Rahim Pada Wanita
Tanda-tanda Sakit Kepala Yang Perlu Dikhawatirkan

cara mengobati benjolan di payudara sa...

terima kasih ya