tisdag 15 juni 2010

Växande land

Nu börjar det äntligen bli lite fason på mitt lilla trädgårdsland! Jag tycker det är så vackert när det börjar gro i de ordnade raderna - se bara på purjolöken på bilden ovan. Och luktärten som långsamt börjar klättra uppåt på lilla hemgjorda spaljén. Sakta men säkert.

Och igår när jag och min hjälpsamma mamma tog tag i kryddlandet som blivit alldeles överväldigat av citronmeliss så kom grannen med två olika squash och två frilandsgurkor. Jag blev jätteglad över det generösa erbjudandet! Det är det här jag gillar med trädgårdsintresserade människor, en sådan generositet - här delas det generöst växter mellan varandra till höger och vänster.
De nya plantorna får i år samsas med mina salladssådder som äntligen kom ner i jorden igår. Och förmodligen kommer jag försöka finna tid att bygga ett litet stöd till dem, jag klurar på en liten design, vi får se om det blir som jag har tänkt mig...
Och bakom de snygga raderna med uppkupad jord, där salladerna är sådda, så ser ni det nyrensade kryddlandet. Citronmelissen är återigen under kontroll i sin nergrävda kruka, pepparmyntan har fått bre ut sig lite till (jag planerar nämligen massor med mumsiga Mojitos), min frösådda gräslök har fått en plats bland lite gamla kryddor och två vita rosenvial som får stå kvar i år också. Dessutom har jag nu äntligen sått lite kryddsalvia, slätbladig persilja, dill och två gamla överblivna nepetasorter. De får bo här i lite skyddad verkstad tills de kommit upp ordentligt.

Just nu är vi en trött familj som försöker hitta tillbaka till sina rutiner. Jag har ju mina besvär, maken som fortfarande har ont av sin marathon-skada blev matförgiftad häromdagen och väldigt sjuk. Utöver det så har Plutten och Lillasyster otroligt olika dagsrytmer. Bara en så enkel sak som läggdags och när de vaknar - Plutten somnar hyfsat vid 20-tiden och vaknar mellan kl. 5 och 7, medan Lillasyster är en riktig nattsuddare som somnar vid 22-tiden och inte vill gå upp förrän kl. 8, halv 9 på morgonen. Ja allt det där kommer ju att justeras med tiden, men just nu är vi lite slitna som sagt. Tur att det är härligt och uppiggande väder ute som hjälper till att fylla på energinivån.

Ha en härlig tisdag!

Kram M

Inga kommentarer: