tisdag 29 juni 2010

Sommartider


Så har midsommarafton och flera varma sköna sommardagar både kommit och gått. Sillarna som jag bjöd på blev en succé och vi hade en riktigt trevlig, varm och myggfri midsommarkväll tillsammans med familj och släkt. Angående recepten så finns de här, här och här, och det roliga är att alla hade olika favoriter! Jag rekommenderar alla tre. Fast Pluttens favoriter var nog marängerna som serverades till jordgubbarna, jag tror han stoppade i sig 9-10 stycken! Jaja, är det fest så är det ;-).


Och tiden för bloggande har varit knapp. Och så även tid för min trädgård. Midsommarhelgen var fullbokad och först igårkväll hade jag tid för en trädgårdsrunda. Och förutom en massa mördarsniglar som hade satt sin sista potatis (nu ligger de i frysen och SnigelEffekt är utspritt i landen) så hade dessa skönheter börjat slå ut! Mina älskade luktärter 'Mammoth'! Ljuva lycka. Och tillsammans med dessa hade fler pioner slagit ut, och vilken dag som helst är det dags för mina riddarsporrar. Jag är mycket förväntansfull för de är enorma!

Nu är sommaren verkligen här och vi njuter av värmen. Nästa vecka är Pluttens sista dagisvecka innan "sommarlovet" och sedan blir det många långa dagar tillsammans. I helgen hade vi dessutom båtpremiär och årets första dopp. Tack vare pappa P har Plutten nu lärt sig ett nytt ord - "badkruka".

Njut av värmen - sommaren är här!

Kram M

8 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Hej!
Sill är inte min starka sida, jag hade nog också föredragit marängerna.
Blommar dina luktärtor redan?
//Anne-Lie

Fröken Fräken sa...

Ja, du kan nog tänka dig att jag också hellre fallit för marängerna! Men sillen SÅG väldigt snygg ut i glasburkarna! :-D

Unknown sa...

Åh, din lyckost! Luktärter som blommar redan!!

Tack också för sillrecepten. Ska genast testa.

Jag blir alldeles röd om nosen av dina gulliga ord på min blogg. Tack goa snälla rara! Jag blir så varm i hela hjärtetrakten:)

Ha det riktigt gott,
Charlotta

Marina sa...

Ja, sommaren är här för fullt nu!

Mina riddarsporrar har börjat slå ut så smått men mina luktärter är inte ens i närheten av att slå ut ännu. Får njuta av dina så länge!

Kram!

Unknown sa...

Oj, jag glömde ju. Vad man gör med chilin? För det första kan man göra en god chiliröra att ha som tillbehör till maten (hopplöst annars om man har barn att lägga chili I maten). Kolla mitt inlägg Kärlek het som chili, som lättast hittas via etiketterna chili eller recept. Jag torkar hela kvistar med chili upp och ner i köket och maler av frukterna sedan mitt eget chilipulver. Det sista jag gör är att ge bort chili i present. Alltid lika lyckat:)
Ha det gott,
Charlotta

nea i det gula huset sa...

Hej hej!
Åhh vad det ver längesen jag var här hos dig och kikade!
Du visar så mycket fint frå trädgården och det inspirerar mig massor!
Jag har bestämmt mig för att skaffa lite rabatter och då gillas alla blommor och växter som du visar! :)

Kram på dig!

Lilla gårdshuset sa...

Mmmm vad sillen i glasburken såg god ut.

Kramis/Heléne

Malin sa...

Tack för din kommentar hos mig:) Vilken superhärlig inspirerande blogg DU har! Den lägger jag till:)
Såg att din "shirley Temple" just slagit ut, helt underbar! Jag väntar spänt på att alla knoppar, som för första gången, kommit på min planta ska slå ut snart. Den som väntar på nåt gott.. För övrigt så verkar du ha en jättefin trädgård. Härligt med lite inspiration:))