tisdag 20 april 2010

Smått & gott

Morgonen började vid frukostbordet då Plutten kom springande - gråtandes - från köket. "Nämen, oj då, stackars liten" - tänker man som förälder, och tror att han har gjort sig illa på något. Det visade sig att han "jagades" av en fluga. Lilla gubben ♥ . Storebror återhämtade sig snabbt (som de ju gör) trots skräckupplevelsen :-).

Ute ser det fantastiskt ut idag! Solen skiner och berätta det inte för någon, men igår snodde jag en bit av min mormors Löjtnantshjärta som har vuxit vid de gamla stugorna sedan urminnes tider. Förutom att njuta av utelivet så laddar jag idag inför veckans vattengymnastik - jag ska bli stark!

Inne är det också ganska härligt, bl.a. har jag satt min första surdeg, som ni ser på bilden. Jag tänkte att det var upp till bevis som gällde. För det första så är ju surdegsbröd så oerhört goda, och dessutom så säger ju "alla" att det är så lätt. Vi får väl se...

Och det är så det är här hemma - fullt med en massa småprojekt och små händelser som ständigt avlöser varandra. Så är det väl hos de flesta iofs, men jag gillar det. Åtminstone om man lyckas ge sig själv lite cred när man klarat av något av de små sakerna. Ibland glömmer vi lätt bort det i vår lilla familj, och tänker bara att det är de stora projekten som räknas. Men så är det ju inte. Fram för mer bekräftelse av varandra och att tillåta sig vara nöjd även med de små sakerna som görs!

Kram M

[Uppdatering: Stort tack förresten Sofia med bloggen Livet i Plommonhuset för den fina utmärkelsen Beautiful Blogger Award! Jag gör en fuling och tar gladeligen emot den, men skickar inte vidare den till någon speciell. Meningen är att man ska lista 7 sanningar om sig själv. Jag gjorde det nyligen i en annan utmaning och de kan ni läsa här! Stort tack än en gång Sofia!]

5 kommentarer:

Villa Tallbacken sa...

Hi hi, det där med jagad av en fluga känner jag igen... :-) Min dotter är jätterädd för flugor och blir också ledsen om nån sån otäck rackare kommer för att "sticka" henne. :-)

Har också surdeg på "jäsning" i tvättstugan, ska bli intressant och se om jag får till. :-)

Ha de!
Kram Elin

Millan sa...

Du har så rätt i att man ska se även det lilla som görs.
Hoppas ditt bröd blir gott och att storebror vänjer sig vid flugor annars kan sommaren bli besvärlig för honom jag vet en tre-åring som fick för sig att moln vara farliga vi hade ett fasligt sjå att övertyga henne om motsatsen.

ha det gott!

MiaMaria sa...

Hejsan M!

Jagad av en fluga...stackars liten är man rädd så är man:)

Hoppas att brödet blev gott!

HA det så bra!
MiaMaria

På landet vid havet sa...

Flugor kan vara lite småläskiga..hihi.

Är sugen på att prova på att baka med surdeg. Misslyckades totalt förra gången jag prövade för några år sedan! Ska försöka lyckas denna gång! =)

Jag använde en svart högblank båtlackfärg. Superbra att måla med, men luktar mycket (som många andra lösningsburna färger).

Ha en bra kväll!
Kram Mia

Bella sa...

Vilken gullig historia om flugan, barn är ju bara för söta :)

Kloka ord om att vi är dåliga på att berömma oss själva för de där små sakerna man gör hemma hela tiden, känns lite så här hemma också att det bara är de stora förvandlingarna och projekten som räknas. Viktigt med uppmuntran i vardagen!!

Hoppas du får en mysig kväll

Kramar Bella