onsdag 8 december 2010

Jul i köket

Igår var jag och handlade julblommor. Det är nog det snabbaste sättet att få julkänsla i huset. Amaryllis, julstjärnor och hyacinter - sen är jag nöjd. Amaryllisarna som blev traditionellt röda i år får stå i olika karotter - som här - i en gammal smörbytta, inbäddad i vit mossa och med torkade apelsiner knutna runt om.
På eftermiddagen var det dags att ta tag i dagens "lucka" i Pluttens kalender - det gamla hederliga pysslet nejlikor i apelsiner. Kul va att få nejlikor i paketet ;-) ? Det var lite knepigt tyckte Plutten så vi hjälpte till, men han tyckte verkligen det var roligt. Även om han menar att det var robotar vi gjorde, och inte apelsiner.
Som ni märker blir det mycket foton från köket, och det är helt enkelt för att det är där den mesta tiden spenderas. Och efterhand så tillkommer det någon julblomma, lite julgodis eller annat som ställs på t.ex. gjutjärnsspisen, den ser annorlunda ut varje dag faktiskt. Minigranen har fått lämna plats för min lilla glöggsamling med glögg som Blossas vanliga, Blossas Lingonglögg, Tindra roséglögg och sedan den spännande glöggen från Tullgarn. Den är jag väldigt spänd på, och inhandlades förra helgen på julmarknaden. Något annat som inhandlades där får ni se när den väl kommit på plats, nyfikna va ;-) ?

Ha en bra kväll! Här är det "fredagsmys" som gäller, då maken just gått av sina nattpass, och ska jobba i helgen. Då gäller det att ta vara på kvällarna man får.

Kram M

9 kommentarer:

Hem och Lycka sa...

Underbar juligt!

kram

Unknown sa...

Åh, vad härligt med fredagsmys på onsdag (lillördag)! Och fint så fint har ni det i köket. Blir sugen på att sissla lite apelsiner, när jag ser dina:)
Ha det fint,
Charlotta

Marina sa...

Va mysigt det ser ut! Får ta ett julryck igen till helgen.

Kram!

Jord under naglarna sa...

Ja, det brukar vara lite pilligt att trycka in nejlikorna utan att det gör ont i fingrarna. Jag ska ta och köpa hem lite nejlikor och pyssla lite, det luktar verkligen jul av nejlikapelsiner!

Fröken Fräken sa...

Här ska det apelsinas i helgen! Kanske jag får med herr Fräken om jag säger att vi ska göra robotar?! Hos mig blir det också mycket foton från köket - det är bara där det letar sig in lite soljjus den här tiden på året...

Bergagårdens Lina sa...

Finfint! Det ser så mysigt i ditt kök med vedspisen! Är nog för tidigt att försöka sig på mejlikeapelsiner med lille V än... men han gillar i alla fall att äta apelsinerna!

Anonym sa...

Ja du gör det verkligen härligt juligt hemma hos oss. Förlåt att jåg råkade äta upp alla choklad/nougat-praliner innan du hann fotografera dom, men de var så himla goda att det inte gick att sluta äta!

Hildas hem - Sofia sa...

Ja, amarillys hör julen till!
Det måste jag också köpa mig en! :)

Tack för inspirationen!

SwedishCorner ~ DownUnder...Pernilla sa...

Otroligt mysigt och juligt!
Härlig liten kökshörna :-)

Kram från Australien♥