torsdag 3 juni 2010

Ett av terrassens hörn

Vit Afrikas blå lilja, överbliven citronmeliss från kryddträdgården, frösådd hänglobelia och en gammal lavendelstackare som jag hittade gömd bland ogräset - allt i olika krukor och lådor. Man tager vad man haver är min melodi!

Oj vilka härligt varma dagar! Nu njuter jag av fulla muggar, och har ägnat hela dagen till min terrass. (Efter lite googlande har jag nu lärt mig att det är en terrass jag har - dvs en uteplats i anknytning till huset utan tak. Med tak = altan, om jag ska lita på sökresultaten.) Jag har alltid upplevt den lite kal och småtråkig, även om den har gjort jobbet som uteplats tillfredställande. Grilkvällar har avnjutits där i kvällssolen, och en och annan eftermiddagsfika med rabarberpaj också.
I det gamla vita lyktskelettet ska jag ställa ett blockljus för att lysa upp sköna sommarkvällar

Så dagen gick som sagt i terrassens tecken. Det var dags att göra en liten inredningsplan, helt enkelt! Utemöblerna (som tyvärr är mörkbruna men fungerar) fick bestämma layouten, det är ju ändå de som är kärnan på uteplatsen. Det blev tre naturliga hörn där lite piff gjorde susen
- och idag får ni se hörn nr 1. Faktiskt det hörn som jag blev minst nöjd med. Sparar det bästa till sist, ni vet ;-).
Mina frösådda hänglobelia som ska gå i rött, vitt och blått får samsas i den fina trälådan som är en gammal present från min mamma

Med en blandning av växter - både frösådda och små perenner/kryddor - samt auktions- och loppisfynd, blev det riktigt lyckat! Resultatet blev helt klart en betydligt mysigare och mer inbjudande terrass, och jag riktigt längtar efter att få njuta av massor med sköna kvällar där ute!

Den här värmen gör mig lycklig! Och inte bara mig, utan även lilla Plutten älskar det här vädret. Idag efter dagis bjöd han över sin kompis på poolparty. Ja att bada i en sån där uppblåsbar, liten barnpool alltså. De hade urroligt och piggnade till på ett litet kick, trots den tunga värmen. Imorgon hoppas jag kunna njuta lite till, åtminstone på eftermiddagen. Det bär nämligen av till långtbortistan för en läkartid med Plutten hos hudkliniken. Lillkillen har nämligen riktigt sega eksem som vi inte blir av med, trots stark kortison. Så nu hoppas vi att det blir resultat av trippen imorgon.

Kram M

Inga kommentarer: