måndag 17 maj 2010

Syrén ute eller inne

Jag är inte mycket för "pynt" och inredningsdetaljer i form av stora stilleben av loppisfynd och en massa prylar överallt runt om i huset. Visst kan jag tycka att det är snyggt hos andra men det är liksom inte för mig. Ibland provar jag, efter att ha inspirerats av någon härlig blogg med den stilen, men det slutar alltid med att det åker bort igen. Nää, min melodi är mer att inreda med bruksföremål (som faktiskt används i verkligheten av oss) eller - framförallt som nu när det börjar bli varmare - att inreda med blommor och växter. Som här i matrummet.

För att kunna komma åt lekstugetaket som håller på att renoveras var vi tvungna att klippa ner lite syrénris, så det sattes i vatten och ställdes på den gamla skänken från vår förra gård. De mörka knopparna framträder vackert mot tapeten och pärlsponten. Syrén är verkligen en av mina favoriter, tänk om den t.o.m. skulle blomma inomhus!

När jag ser de här bilderna blir jag så lycklig - för det är så vackert! Och enkelt. På något sätt så blev det här sinnebilden för hur jag skulle vilja inreda - jag skulle vilja att hela huset andades samma vackra enkelhet! Och det kan vara svårt att tro när man kommer hem till oss ibland, det är ständig förändring pågång med kaos som följd, och vissa delar har vi ännu inte haft tid att ta tag i och kommer förmodligen se ut såhär ett par år till. Men jag drömmer om att lyckas renovera vårt hus enligt våra idéer och steg för steg så närmar vi oss. En dag ska vi vara där! Men det tar sådan tid...

Vilken underbar början på den här veckan med strålande sol och härligt väder! Hoppas ni har det lika skönt som jag.

Kram M

10 kommentarer:

Lilla gårdshuset sa...

Åh vad vackert med syréner! Var verkligen fint mot pärlsponten.

Kramis/Heléne

Carina sa...

Åh, vad härligt med syrener!

Här känns det inte precis som vår...men tittar man ut så knoppas det och är grönt nästan överallt...
Det är liksom bara värmen och solen som fattas :)
Kramen.

Vitt för själen sa...

Ljuvligt med syréner!!
Ser även din fina tapet i bakgrunden, den hade vi i vårt förra hus..den är så fin. Kram Sophia

chokladblomma sa...

Visst är de vackra!! Synd bara att de vissnar så fort...:(
Ha det gott!
Kram

Lina sa...

Hej!
Oh så härligt med syrén! De är en av mina favoriter! Vi har turen att både ha vit och lila här hemma i trädgården!

Oh, jag känner igen de där med att vilja förändra och göra allt på en gång...men, men man får ta en sak i taget. Med jobb, familj och barn så går ju inte allt som man tänkt sig...

Nu håller jag tummarna hårt för att vi ska vara friska och att vi får en "vanlig" helg framför oss när vi kan ta tag i allt som bara ligger på is.

Hoppas att ni också kryar på er! Man har ju inte tid att vara sjuk nu när de är som bäst ute! =)

Må så gott, Kram, Lina

http://frkerlandsson@blogger.com sa...

God kväll! Jag bara ÄLSKAR syréner:) Å enkelt är VACKERT!:) Trevlig kväll, kram Izabell

Marina sa...

Snart blommar nog syrenerna här. Underbar doft som jag gärna tar in ett par kvistar av.

Här har vi äntligen lite varmare idag och nu måst ejga ut en sväng o njuta lite efter en dag på jobbet. Kram!

Grodmamman sa...

Känner precis som du när det gäller stilleben. Kan tycka att det är fint hos andra, men inte hos mig!:) Jag vill inte ha för mycket "plotter".
Dina syrenkvistar var ljuvliga! Det kallar jag ett enkelt, men vackert stilleben!:)
Kram

Grodmamman sa...

Känner precis som du när det gäller stilleben. Kan tycka att det är fint hos andra, men inte hos mig!:) Jag vill inte ha för mycket "plotter".
Dina syrenkvistar var ljuvliga! Det kallar jag ett enkelt, men vackert stilleben!:)
Kram

Titti underkalas-eken sa...

Vilken fin tapet! Love it!! Vet du vad den heter och kommer ifrån? Den skulle passa perfekt i ett av våra sovrum, så nu håller jag tummarna att man kan få tips på var/hur man kan få tag på den!

Kram Titti