fredag 3 december 2010

Mysiga kvällar

Mitt egengjorda glöggset i keramik

Det viktigaste med julmånaden för mig är att hinna ta det lugnt, varva ner och umgås med familjen. Det är lättare sagt än gjort att hitta lugn med två småbarn i familjen. Full fart hela tiden, och den tid som är av det lugnare slaget ägnas med fördel åt sömn, för det är en bristvara här hemma. Just nu känns det som att jag går omkring i ständig koma (barnen verkar gå i skift - när den ena somnat vaknar den andra osv, imorse gick mamma M upp kl 3. Jippi?). Så när en liten lucka i livet bjuder på lugn och ro är jag snabb att ta den.

Och det allra mysigaste sättet att njuta av advent tycker jag är med en liten kvällsglögg med pepparkaka i soffan tillsammans med familjen. Julkänslan infinner sig omedelbums, och allt det där jag inte hunnit med att göra för att huset ska kännas julmysigt och pyntat suddas ut för en liten stund, och jag ser det mesta i ett varmt glittrande skimmer.

Hittills har vi smakat de barnvänliga klassikerna Blossas vanliga glögg och Blossas Lingonglögg. Den vanliga är ändå godast tycker jag, dock lite för söt, och Lingonglöggen fick en lite för besk eftersmak om man frågar mig. Jag måste försöka få tag på förra årets favorit. Vilken glögg väljer ni helst?

Kram M

4 kommentarer:

Marina sa...

Blossas lingonglögg finns i källaren för att avsmakas en kväll. I går drack vi chili mandarin men den var itne så god enligt mig. Det blir alltid "vanlig" glögg, alltså inte vinglögg.

Kram!

Ellinor sa...

Jag gillar dina små glöggmuggar. Ser lite peppriga ut och det passar ju till pepparkakor! Härligt att få hålla på med keramik. En gammal dröm hos mig!
Ha en fin helg!
Ellinor

Julbloggen sa...

Tävla om en mobiltelefon i min blogg!

Vita rosor och förgätmigej sa...

Muggarna är hur charmiga som helst! Förstår om du njuter när du får lite vuxen tid och bara kan sitta ner och njuta i lugn och ro. Jag känner mig mest matt när jag tänker på allt man "borde" göra inför jul så vi har bestämt oss för att köpa all julmat färdig i år! Det har ALDRIG hänt förut! Jag brukar baka och laga mat så det står härliga till i två veckor innan jul. Man lär så länge man lever... ;0)

Kram/ Anna